חזון החינוך לרחובות
העולם משתנה בקצב מהיר ומסחרר
והדבר הקבוע ביותר
הוא השינוי!
השינויים שאנו חווים בעשור האחרון בשיח הרגשי-חברתי, לצד ההאצה הבלתי פוסקת בהתפתחות הטכנולוגית מאלצים אותנו כל הזמן לחשב ולדייק את המסלול בו אנו צועדים בעולם החינוך.
בהיכרותי את העיר, אני מחבק את צוותי החינוך המצוינים הפועלים בה, אשר את עבודתם המקצועית והאיכותית אני מעריך ומוקיר, כמו גם את היוזמות המבורכות שנחשפתי אליהן בבתי הספר.
החינוך נמצא בראש סדר העדיפויות שלי ובכוונתי להקצות לתחום זה את התקציבים הראויים על מנת להעצים ולהרחיב את הפוטנציאל האדיר הטמון בדור העתיד אשר גדל בעיר המדהימה שלנו, לצד שימוש חכם בכל המשאבים העירוניים ושיתופי פעולה בין מוסדות החינוך השונים בעיר, מוסדות אקדמאיים, יזמים מקומיים, עסקים, חברות הייטק ועוד.
שקדתי רבות בלמידה של עולם החינוך, בסיוע מומחים בתחום שפרשו בפני את המגמות, הגישות והשיטות החדשניות ביותר הקיימות כיום. גיבשתי תובנות ופעולות שברצוני לבצע ברחובות, ובכוונתי לבנות תכנית פעולה ארוכת טווח, שתבוצע באמצעות גורמי מקצוע, צוותי חינוך ובשיתוף הציבור.
חזון החינוך שלי נע
סביב האתגר המרכזי
"לחזק את החוזקות"
העצמת החוזקות ופיתוח היכולות אצל ילדינו, לצד הקניית מיומנויות.
מה אנחנו מוכנים לעשות בשביל ילדינו על מנת
שיצליחו ויהיו מאושרים? כמעט הכול.
במציאות המשתנה של ימינו חשוב יותר מתמיד להעצים אותם, לחשוף
אותם למגוון אפשרויות, לחזק את החוסן הנפשי שלהם
וליצור להם חווית הצלחה.
אני מאמין שעלינו להעניק הזדמנות ראויה לילדינו לגלות את
הכישרונות הטבעיים הטמונים בהם, ואנו כרשות, נסייע להעצים
את החוזקות ולהקנות להם מיומנויות ושפע של אפשרויות.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד ולכן עלינו לעשות כל שביכולתנו בכדי להרחיב, להנגיש ולאפשר מגוון רחב של שיטות חינוך וגישות ייחודיות, ולפתח ולחזק מיומנויות של המאה ה-21.
מנעד האפשרויות הרחב, יגדיל את המוטיבציה והסקרנות ללמידה אצל התלמידים, החל מהגיל הרך, יפתח אצלם יכולת למידה עצמאית וגמישות מחשבתית, ויצור רצף חינוכי שילווה אותם עד הצבא.
כדי לפתח את היכולת לזהות את הכשרונות והחוזקות, נעמיד בפני מנהלי בתי הספר והצוות החינוכי, תקציבים וכלים ייחודיים שיפותחו מתוך עשייה משותפת עם כל הנוגעים בדבר.
המטרה שכל ילד בעצמו, ההורה והמורה, ידעו מה הכישרון של הילד ואילו חוזקות כדאי ואף רצוי לפתח ולהעצים באמצעות למידה ורכישת מיומנויות תואמות.
מה אנחנו מוכנים לעשות בשביל ילדינו על מנת שיצליחו ויהיו מאושרים? כמעט הכול.
במציאות המשתנה של ימינו חשוב יותר מתמיד להעצים אותם, לחשוףאותם למגוון אפשרויות, לחזק את החוסן הנפשי שלהם וליצור להם חווית הצלחה.
אני מאמין שעלינו להעניק הזדמנות ראויה לילדינו לגלות את הכישרונות הטבעיים הטמונים בהם, ואנו כרשות, נסייע להעצים את החוזקות ולהקנות להם מיומנויות ושפע של אפשרויות.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד ולכן עלינו לעשות כל שביכולתנו בכדי להרחיב, להנגיש ולאפשר מגוון רחב של שיטות חינוך וגישות ייחודיות, ולפתח ולחזק מיומנויות של המאה ה-21.
מנעד האפשרויות הרחב, יגדיל את המוטיבציה והסקרנות ללמידה אצל התלמידים, החל מהגיל הרך, יפתח אצלם יכולת למידה עצמאית וגמישות מחשבתית, ויצור רצף חינוכי שילווה אותם עד הצבא.
כדי לפתח את היכולת לזהות את הכשרונות והחוזקות, נעמיד בפני מנהלי בתי הספר והצוות החינוכי, תקציבים וכלים ייחודיים שיפותחו מתוך עשייה משותפת עם כל הנוגעים בדבר.
המטרה שכל ילד בעצמו, ההורה והמורה, ידעו מה הכישרון של הילד ואילו חוזקות כדאי ואף רצוי לפתח ולהעצים באמצעות למידה ורכישת מיומנויות תואמות.
חוג חינם לכל ילד
במטרה לתת לילדים הזדמנות להיחשף למגוון רחב של אפשרויות,
לגלות מה הכישרון שלהם ולחזק אותו, נאפשר לכל ילד,
השתתפות בחוג ללא עלות או במחיר מסובסד.
בשלב הראשון תתבצע התכנית
כפיילוט בכל כיתות א' בעיר, באמצעות שעה נוספת לאחר סיום הלימודים.
לאחר כשנתיים נבחן את הפיילוט ונפעל להרחבתו בכיתות הבוגרות יותר.
במטרה לתת לילדים הזדמנות להיחשף למגוון רחב של אפשרויות, לגלות מה הכישרון שלהם ולחזק אותו, נאפשר לכל ילד, השתתפות בחוג ללא עלות או במחיר מסובסד.
בשלב הראשון תתבצע התכנית כפיילוט בכל כיתות א' בעיר, באמצעות שעה נוספת לאחר סיום הלימודים.
לאחר כשנתיים נבחן את הפיילוט ונפעל להרחבתו בכיתות הבוגרות יותר.
עקרונות הגישה:
01
הצוות החינוכי כשותף פעיל:
העצמת המנהלים, המורים וציוותי החינוך והפיכתם לשותפים פעילים
ומשמעותיים בקבלת ההחלטות ובהתוויית הדרך ותוכניות העבודה.
הצוות החינוכי הוא הלב הפועם של המערכת ויש חשיבות עליונה למורים משפיעים, מחוברים ומוערכים.
הצוות החינוכי כשותף פעיל:
העצמת המנהלים, המורים וציוותי החינוך והפיכתם לשותפים פעילים
ומשמעותיים בקבלת ההחלטות ובהתוויית הדרך ותוכניות העבודה.
הצוות החינוכי הוא הלב הפועם של המערכת ויש חשיבות עליונה
למורים משפיעים, מחוברים ומוערכים.
02
שיתופי פעולה חדשניים
(אקוסיסטם ecosystem)
העיר רחובות משופעת במוסדות חינוך והשכלה גבוהה, יזמות, הייטק,
קהילה עסקית, הורים מעורבים ועוד, אשר ניתן להיעזר בהם כמכפילי
כוח והגדלת תקציבים ומשאבים לבתי הספר ולתחום החינוך.
אנו נרתום את העיר רחובות כרשת חינוכית אחת
(אֶקוֹסִיסְטֶם ecosystem) הפועלת למען תלמידיה
באמצעות יצירת שיתופי פעולה חדשניים:
שיתופי פעולה חדשניים
(אקוסיסטם ecosystem)
העיר רחובות משופעת במוסדות חינוך והשכלה גבוהה, יזמות, הייטק,
קהילה עסקית, הורים מעורבים ועוד, אשר ניתן להיעזר בהם כמכפילי כוח והגדלת תקציבים ומשאבים לבתי הספר ולתחום החינוך.
אנו נרתום את העיר רחובות כרשת חינוכית אחת (אֶקוֹסִיסְטֶם ecosystem) הפועלת למען תלמידיה באמצעות יצירת שיתופי פעולה חדשניים:
-
שיתוף מנהלים, מורים, הורים ותלמידים בעיצוב החזון החינוכי העירוני:
יצירת פורומים עירוניים אשר שומעים את אתגרי השטח במטרה להעניק להם פתרונות מיטביים. - הרחבת הקשר בין הקהילה העסקית, קהילת ההורים ותושבי העיר רחובות כולה.
- התמודדות עם האתגר הלאומי של מחסור בצוותי חינוך ברמה המקומית ובניית תוכנית שיתופי פעולה בתוך העיר, כ"שוק עבודה מקומי" להגדלת משאבי כח אדם לבתי ספר- כגון סטודנטים, תומכי הוראה, בוגרים, חיילים משוחררים, הגיל השלישי ועוד.
- קשרי קהילה עם מוסדות חינוך בעיר, כחלק מתוכנית הלימוד: ביקור במוזיאונים, פעילויות עם הגיל השלישי, הגעה של בעלי עסקים, עובדים והורים לפעילויות בתוך בתי הספר.
- שיתופי פעולה בין מוסדות השכלה גבוהה לבין בתי הספר בעיר: פרויקטים משותפים של מכון ויצמן, המרכז האקדמי פרס, קפלן והפקולטה לחקלאות.
- שיתופי פעולה בין חברות הייטק הממוקמות בפארק המדע לבין בתי הספר ועסקים נוספים ברחבי העיר לדוגמא: ביקורים של תלמידים ולמידה בתוך החברות, פרויקטים משותפים הם יזמים, עסקים וכו'.
- חיזוק הקשרים בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי בעיר: חיזוק הקשרים בין תנועות הנוער ואגודות הספורט לבין מוסדות החינוך מתוך ראיה הוליסטית של הילדים בעיר כולל חינוך מיוחד, אנשים עם מוגבלויות, עמותות ועוד.
03
התאמה של מרחבי למידה, הוספת והרחבת גישות החינוך בעיר והכנסת שיטות למידה חדשניות:
השינויים שאנו חווים בעשור האחרון בשיח הרגשי-חברתי, לצד ההאצה הבלתי פוסקת בהתפתחות הטכנולוגית מאלצים אותנו כל הזמן לפתח ולדייק את הסביבה הלימודית.
התאמה של מרחבי למידה, הוספת והרחבת גישות
החינוך בעיר והכנסת שיטות למידה חדשניות:
השינויים שאנו חווים בעשור האחרון בשיח הרגשי-חברתי,
לצד ההאצה הבלתי פוסקת בהתפתחות הטכנולוגית מאלצים
אותנו כל הזמן לפתח ולדייק את הסביבה הלימודית.
לידה עד גיל 6
עיקר ההתפתחות החשובה והמשמעותית מתרחשת אצל
הילדים עד גיל 6.
הטיפול והחינוך בשנים הראשונות משפיעים עלינו באופן משמעותי לאורך כל חיינו.
חוקרים רבים טוענים כי נסיבות החיים בשנים הללו משליכות על התפתחותנו הקוגניטיבית,
המוטורית והרגשית יותר מאשר כל תקופה אחרת בחיינו.
מדובר בחלון ההזדמנויות שבו המערכת בשלה
לרכוש תחום למידה חדש.
לאחר שנסגר החלון, ההתנהגות לא תירכש באופן ספונטני וטבעי.
לאור ההבנה כי החינוך מתחיל מרגע הלידה,
אנו נעניק טיפול והתייחסות מיוחדת
לתקופה משמעותית זו בתוכניות החינוך של העיר.
לידה עד גיל 6
עיקר ההתפתחות החשובה והמשמעותית מתרחשת אצל הילדים עד גיל 6.
הטיפול והחינוך בשנים הראשונות משפיעים עלינו באופן משמעותי לאורך כל חיינו.
חוקרים רבים טוענים כי נסיבות החיים בשנים הללו משליכות על התפתחותנו הקוגניטיבית, המוטורית והרגשית יותר מאשר כל תקופה אחרת בחיינו.
מדובר בחלון ההזדמנויות שבו המערכת בשלה לרכוש תחום למידה חדש.
לאחר שנסגר החלון, ההתנהגות לא תירכש באופן ספונטני וטבעי.
לאור ההבנה כי החינוך מתחיל מרגע הלידה,
אנו נעניק טיפול והתייחסות מיוחדת
לתקופה משמעותית זו בתוכניות החינוך של העיר.
- הכנסת שיטות חדשניות בחינוך הגיל הרך בדגש על תהליך יצירת הקשר בין הילד לבין התכנים השונים שאליהם הוא נחשף, תוך שיתוף ההורים, המחנכים והילדים.
- בניית מודלים של עבודה המבוססים על התפתחות רגשית חברתית, התנסויות במגוון כישורים, התפתחות תקשורת, שפה ועוד
- קורסי הדרכה והכשרות של מטפלות וגננות בתכנים התפתחותיים בשיתוף מכללות חינוך.
-
מרחבי הלמידה, הסביבה התומכת והמדדים יאפשרו לכל
ילד להתפתח ולהעצים באופן אישי את התחומים בהם הוא טוב, בשילוב של תשוקה וסקרנות. -
לימוד אנגלית כבר בשלב הגנים
ברצוננו ליצור מהפך דרמטי והקניית מיומנות חשובה מאין כמוה בגיל הרך והיא רכישת השפה האנגלית.
בשלב זה לילדים יש יכולת קליטה מוגברת לשפות ופיתוח
המיומנות יכול לעזור רבות בהמשך ולחשוף בפניהם עולמות חדשים.
בתי ספר
אנו נפעל לפיתוח מרחבי למידה ושיטות חדשניות, המאפשרות לילדים שלנו גם לבחור את מרחבי הלימוד עבורם כך שיעוררו מוטיבציה וסקרנות ללמידה וגם יאפשרו להם לפתח מיומנויות וכישורי חיים המותאמים לעידן החדש.
-
בתי ספר חדשים יוקמו בשיטות של בתי ספר חדשניים בארץ ובעולם,
בהם הלמידה מתרחשת בכל מקום, מתוך ההתנסות וחוויה עם חיבור לקהילה, לטבע ולסביבה. מרחבים כיתתיים עם קשר חזק בין הפנים לחוץ, מרחבי למידה "טבעיים" ומרחבי התנסות ייעודיים. -
התאמה של פיתוח מיומנויות רכות המותאמות למאה ה-21 כגון:
חשיבה יצירתית, מוטיבציה, חקר ולמידה עצמית, אמפטיה, הקשבה פעילה,
מעורבות והשפעה חברתית, יזמות גמישות, חוסן פנימי, פתרון בעיות, תקשורת בין אישית ועוד. - כיתות לומדות בתוך מרחבי למידה בעיר - בפקולטה לחקלאות, בספרייה העירונית, במרחבי הטבע הפתוחים ועוד.
-
להכניס מרחבי למידה חדשניים פורצי דרך בכל בתי הספר - מדפסות תלת מימד,
שדרוג מולטימדיה, קבוצות לומדות באמצעות בינה מלאכותית, מיומנויות רכות,
שילוב קהילה עסקית בתוך כיתות הלימוד ופרוייקטים משותפים. -
הכנסת סגנונות, גישות ושיטות לימוד חדשניות והרחבתם (כדוגמת מונטסורי,
הבוסתן, חינוך יער, דמוקרטי ועוד), בכדי לאפשר למגוון רחב של תלמידים
למצוא את מרחב וסגנון הלמידה המתאים עבורם לגילוי הכישרונות והחזקות,
בדומה לבתי ספר מובילים וחדשניים בארץ ובעולם. - הפיכת המרחבים למרכזים משולבים של חינוך, פנאי, חוגים, סטודנטים - קריית חינוך משולבת ודגש על לומד עצמאי.
-
מרחבי למידה מגוונים משולבים עם מרחבים פתוחים וירוקים ברחבי העיר,
ומתוך כך גם אפשרות לצמצם את גודל הכיתות.
04
קהילות מקצועיות לומדות
העיר רחובות, בשל ההון האנושי האיכותי, היכולות הגבוהות,
המשאבים והמבניות יכולה ליהנות מפלטפורמות של קהילות מקצועיות לומדות בתחומים רבים ומגוונים.
הקבוצות יכולות לפעול ולהשביח נושאים משמעותיים בחינוך ולעודד יזמות, יצירתיות וחדשנות בעיר.
הקהילות יזכו לתמיכה וליווי של תקציבים, פיתוח, הכשרות בארץ ובחו"ל, לימוד עמיתים ומומחים,
לדוגמא קהילת מנהלים ומורים מקצועית לומדת, קהילות משותפות של הורים, ילדים וצוותי חינוך, עסקים, יזמים ועוד.