חזון תכנוני,

תשתיות והתחדשות עירונית

הייתם מאמינים שלרחובות, עיר אשר מונה למעלה ממאה ושישים אלף תושבים, לא עודכנה תוכנית מתאר מאז שנות השמונים?! תכנית האב, שהיוותה מסמך מדיניות לפיתוח העיר לא עודכנה גם כן כבר למעלה משני עשורים! 

בינתיים העיר גדלה ומתפתחת, כטלאי על טלאי, ללא חזון או יד מכוונת, ואת התוצאות כולנו מרגישים יום-יום. במקום עיר מודרנית ומתקדמת אנו חיים בעיר מזדקנת, הולכת ומצטופפת, עם תשתיות מיושנות שלא מסוגלות להכיל את גידול האוכלוסייה. 

ניכר מחסור במוסדות ציבור ובשטחים ירוקים שנועדו לרווחת התושבים ופיזור השירותים הקיימים אינו מיטבי.

במרוצת השנים תוכננו אזורי תעסוקה שיוכלו לספק לעיר מקומות עבודה והכנסות אולם אלו אינם מתרוממים בשל ניהול כושל, והם לא מדביקים את קצב גידול האוכלוסייה מבחינת הצורך בהכנסות.

התוצאה היא עיר מיושנת ומצטופפת שאיננה מספקת
איכות חיים ואינה מאפשרת סל שירותים עשיר לתושביה.

הגיע הזמן לשינוי!

בנושא הדיור נדרשים פתרונות מתקדמים לצעירים וסטודנטים, ולמבוגרים וקשישים.

הרקמות הוותיקות של העיר דורשות שיקום והתחדשות, ולצידם הקמת תשתית תחבורה מודרנית ונגישה לכבישים ארציים ולכביש 431, קידום הרכבת הקלה והקמת תחנת רכבת נוספת בעיר.

המסחר במרכז העיר, נשען רובו ככולו על רחוב הרצל המתפורר ועל קניון אחד שממשיך לשרת במחנק אוכלוסייה הולכת וגדלה.

לצד זאת נדרשת השקעה בתכנון והקמת אזורי תעסוקה ומסחר גם בטבעת ההיקפית לכלל השכונות החדשות, לאורך צירי תחבורה עירוניים נגישים, כגון כביש 411, כביש 42 וכביש 40. 

חשוב לשמר את האזורים החקלאיים בשולי העיר ההופכים אט אט חלק ממרקם המגורים שלה. הם יקרים לפיתוח ואף גוזלים ריאות ירוקות שהעיר צמאה להם.  

נדרש שינוי בסדר העדיפויות ובאיכות התכנון והביצוע. בתשתיות ובתחבורה, רוח חדשה שתוביל חדשנות לצד קיימות. 

החזון שלי הוא תכנון בר קיימא שיאפשר פיתוח מושכל, בתמהיל נכון בין מגורים לתעסוקה, החייאת מרקמים וותיקים לצד שמירה הדוקה על הריאות הירוקות המקיפות את העיר ועל מופעי הטבע הפתוח והמגוון הביולוגי לטובת איכות הסביבה שלנו ושל הדורות הבאים.

ההון האנושי – כדי לממש את החזון של עיר מדע ותרבות נדרשת השקעה באוכלוסייה הקיימת בעיר, ולצרף אליה אוכלוסיות צעירות ואיכותיות.

כדי שהעיר תהווה אבן שואבת לאוכלוסיות אלו יש לעבות את המרכזים האקדמיים והתעשיות עתירות הידע, ליצור שיתופי פעולה אמיתיים בין מוסדות החינוך בעיר למרכזים אלה  ולהגדילם במרכז חדשנות וחממות טכנולוגיות, ולצידן לייצר סביבת מגורים איכותית ומובילה.

הדרך למימוש החזון

כלי תכנוני מרכזי למימוש החזון הוא תוכנית מתאר כוללנית אשר עד היום לא אושרה לעיר.

תוכנית מתאר כוללנית תניח את היסודות והשלד של החזון ותאפשר לעיר עצמאות תכנונית בסיסית מול מוסדות התכנון, וליצירת בסיס תכנוני בעל ראייה רחבה וכוללת של הצרכים לגידול העיר.

לצורך כך נדרש שדרוג מנהל הנדסה באנשי מקצוע מובילים, כל אחד בתחומו.

העירייה בראשותי תיערך לצמיחה מבוקרת של העיר באופן שיאפשר איכות חיים גבוהה, סל שירותים עשיר, תחבורה יעילה ומקורות כספיים לעיר איתנה.

ההתנהלות התכנונית תתבצע
ב-3 רמות של טיפול:

אסטרטגיה

אישור תוכנית מתאר כוללנית הוא תהליך אשר אורך שנים רבות, ולכן חשוב, לצד תכנית זאת, להכין תוכנית אסטרטגית.

מועצת העיר העבירה לאישור הוועדה המחוזית תוכנית מדיניות ל-10 שנים הקרובות, אך זו אינה תוכנית מלאה והיא אינה תוכנית אסטרטגית. להכנת תכנית אסטרטגית ומימוש היעדים נדרשת תוכנית עבודה עם לוחות זמנים ברורים, עליה אני שוקד.

נדרשת תוכנית כלכלית – תקציב למימוש תוכניות התחבורה, בינוי של מוסדות ציבור ופיתוח שטחים פתוחים וירוקים.

נדרשת שלביות שבעזרתה נוכל לפתח אזורי מגורים בהלימה לפיתוח תשתיות כבישים, מבני ציבור ותעסוקה באופן שייתן מענה הן מבחינת שירות והן מבחינת איזון תקציבי.

תגבור המחלקה לתכנון אסטרטגי באנשי מקצוע איכותיים והכנת עבודות כמו פיתוח כלכלי, פיתוח המרחב הציבורי, תוכנית אב לחינוך, תוכנית אב לתחבורה – באמצעות צוותי תכנון מובילים.

חלוקת העיר ל-7 אזורים גאוגרפים והקמת מרכזי קהילה ושירות לתושב אזוריים יסייעו במיפוי הצרכים בכל אזור, כולל שיתוף הקהילה בנושאים מרכזיים.

התערבות טקטית ותוכניות "בינתיים"

לצד תוכניות ארוכות טווח יש נושאים מהותיים שצריך לתת להם מענה בזמן קצר, או לתת מענים זמניים עד לפיתוח ארוך הטווח.

מספר דוגמאות: החלפת תשתיות, שיפוץ רחובות, הגברת הצל במרחב הציבורי, שיפורים שיתעדפו הולכי רגל, פתרונות לתחבורה ציבורית (שאטלים לרכבת למשל, תגבור קווים בשכונות) עד להקמת הנת"צ והמטרו ועוד ועוד.

ליצור עוגנים נוספים של פוטנציאל עסקי, תעסוקתי וגם דיור לצעירים. נכשיר אזורים חדשים עם קומפלקסים של דיור לצעירים, מסחר ותעסוקה. המטרות שיושגו:

1

הכנסות עירוניות מארנונה מניבה.

2

הגדלת אזורי התעסוקה לתושבים.

3

אזורי בילוי נוספים.

4

דיור מוזל לצעירים ולסטודנטים.

5

חידוש רחוב הרצל.

תשתיות עירוניות

בכוונתי לקדם תכנית אב ותכניות חומש לשנים הקרובות לתכנון וביצוע שדרוג והחלפת התשתיות העירוניות הקיימות בתחומי המים, הביוב, הניקוז והכבישים על ידי הגדלת נפחי איגום החירום העירוני, צמצום הפחת במערכת הולכת המים, חידוש ושדרוג צנרות המים והביוב, תחנות השאיבה והמתקנים, החלפת ושדרוג צנרת הניקוז העירונית.

לצד שדרוג והחלפת התשתיות העירוניות כאמור לעיל, אקדם פתרון ניקוז פורץ דרך אשר יאגם וינקז את עודפי מי הניקוז העירוניים באגם, שישמש גם כאתר נופש ופנאי לרווחת תושבי העיר.

בדרך של סיעור מוחות עם צוות מומחים בעלי שם בתחום, גיבשנו תכנית אשר תהפוך את בעיית ההצפות ממטרד למשאב.

המים ינוקזו במערכת העירונית לשטח בפאתי העיר, במיקום גיאוגרפי וטופוגרפי מתאים, שיוכל לקלוט את עודפי המים בצידו הדרומי של כביש 411, לאגם שיהווה פארק מים עם אטרקציות לרווחת הציבור דוגמת פארק פרס בחולון, פארק המים ענבה במודיעין ובדומה לאגם שקיים במתחם יס פלאנט במערב ראשון לציון, המבוסס על אותו עיקרון של איגום מערכת הניקוז העירונית.

כך, במקום שמי השיטפונות יציפו מרתפים בבניני מגורים ואת אזורי התעסוקה בעיר, הם ישמשו כמשאב תיירותי עירוני.

אני מתחייב שהדבר הראשון שאעשה כראש העיר יהיה הכנת תכנית מתאר לעיר, לצד גיבוש מדיניות להתחדשות עירונית.

בהתמדה ובעבודה משולבת של כוחות איכותיים נוכל לתכנן עיר מודרנית, פורצת דרך, במדע ובחדשנות, בקדמה ובהשקעה בדור העתיד.

Присоединяйтесь к нам

הצטרפו אלינו